Souvenix
Om Souvenix
Souvenix er et situationsfirma, der fremstiller steds- eller situationsspecifikke souvenirs ud fra en bred forståelse af souvenirbegrebet. Bag firmaet står A. M. Jobim Jochimsen og A. Tophøj, der er uddannede indenfor keramik, billedkunst, industriel design og jura. Sammenblandingen af forskellige fag og personligheder gør, at der bliver sat spørgsmålstegn ved vaneforestillinger og faglige regler. Indvirkningen af den personlige smag begrænses, idet det bliver nødvendigt at argumentere fagligt og sagligt for at få noget igennem. Der opstår således en 3. identitet med sin egen personlighed og kompetence.
Souveniren er en ting, der repræsenterer noget urmenneskeligt. Folk har rejst i alle kulturer, og til alle tider, og alle har de haft noget med hjem - med souveniren kan vi mindes, strække de store og gode oplevelser ud til at vare længere, og vise noget til dem derhjemme. I dag er souveniren blevet synonymt med det underlødige og det kitchede, og det er stort set de samme souvenirs, made in China, man ser forskellige steder i verden. Souvenirbranchen slår plat på vores trang til at få vores eget minde med hjem. Vi har at gøre med et alment menneskeligt behov og et marked med et stort og uudnyttet potentiale.
Souvenix´s souvenirs er et alternativ til de globaliserede souvenirs, og Souvenix imødekommer efterspørgslen efter originale souvenirs. Mennesker er forskellige, og skal ikke allesammen have de samme souvenirs. Men vi skal allesammen have noget særligt. Følgende bestemmelser er retningsgivende for Souvenix´s souvenirs:
• de er steds- eller situationsspecifikke. De sætter fokus på et bestemt steds egenart eller en særlig begivenhed, ved at lade ide
og udformning være givet af for eksempel natur, arkitektur, erhverv, geologi, historie, sprog, farver, kontekst, eller hvad det
nu kan være. De sælges kun fra det sted eller den begivenhed, de er lavet til.
• de er fremstillet i små serier, er håndlavede og unikke. Ikke to er ens, ligesom ikke to minder er ens.
• de udfordrer og udvider grænserne for hvad souvenir er og kan være.
• de knytter sig som regel temamæssigt til mad og måltid. Det at spise er, i endnu højere grad end det at samle minder, noget
fundamentalt og universelt, der interesserer alle. Maden og det at spise er en stor del af at opleve nye steder, og der knytter
sig ofte mange minder til, hvilken mad, hvorhenne, med hvem o. s.v. Derudover er måltidet ofte en god lejlighed til at mindes
og fortælle historier, og en souvenir på bordet vil være en god anledning hertil.
• de har en brugsfunktion, ofte knyttet til mad og måltid. Brugsfunktionen gør det muligt for souveniren at indgå i det daglige,
og således bringe erindringen om ferien, oplevelsen eller begivenheden helt ind i hverdagen.
• de er erindringsbærende, umiddelbare og letaflæselige, men indeholder flere lag af informationer, betydninger og mulige
tolkninger, som kun langsomt dukker frem.
• de kommunikerer først og fremmest ved hjælp af formsproget, altså det at få form og betydning til at virke sammen. De
baserer sig på, at formsproget er fælles for en større kulturkreds, og således er i stand til at kommunikere direkte.
Souvenix udformer sine souvenirs ved at være lydhør overfor steder og situationer. Gennem samtale og diskussion samt visuel skitsering, defineres de parametre, der danner udgangspunkt for den enkelte souvenir. Souveniren former sig så selv derefter. Souveniren bliver nærmest talt frem. Det handler om at nå det punkt, hvor tingene laver sig selv.
2010 Inbox-Output 10.1 (lydbox) You got mail (lydkort) Lydbund
Souvenirs til minde om postkortet. Udstillet på ”IN_BOX”, DesignerZoo, København
Udstillet på ”Fabrikken besøger Illums Bolighus”, Illums Bolighus, august
2006 Take-out nadver-box. Ihuetui.
På ”DANISH – framing the future” på Felleshuset, De nordiske ambasader, Berlin.
2005 Take-out nadver-box. Ihuetui.
Udstillet på ”DANISH – framing the future” på Dansk Design Center, København.
2004 Take-out nadver-box. Special edition.
Souvenir til udstilling på Hygum Museum, som er et tidligere missionshus på en indremissionsk egn.
Souvenir til den danske folkekirke.
Udstillet sammen med Take-out Nadverbox’en fra Gug Kirke på Danish Crafts’ udst. i Paustian, Kbh
2003 Hvidsøm i fad samt Tekstiller.
Dele fra ”Skyggen af den gode smag” udstillet på Greve Museums Museumsdag.
2002 Skyggen af den gode smag.
Souvenirs til kunstindustrimuseet og dets samling.Udstillet på Kunstindustrimuseet, København.
Souvenirs fra Peters jul pynter Kunstindustrimuseets juletræ, København.
2001 PAP og PLAT, måltidet sat til vægs.
Souvenirs til billedkunstens, kunsthåndværkets og madkunstens verdener.
Udstillet på Trapholt, museum for moderne billedkunst, kunsthåndværk, design, møbeldesign, Kolding.
Souvenir til foredraget: Real-æstetiske trans-souvenirs p.t. Folkeuniversitetet, København.
Souvenir i anledning af 100 året for Signe Hansens fødsel.
Brugt til jubilæums-udskænkning af Signes Bjesk, Hirtshals Museum.
Souvenirs til det nordjyske område, især Hirtshals og omegn.
Udstillet på Børglum Kloster; Hirtshals Museum; Nordsømuseet; Arnes Hus i Tversted.
Souvenir til Gug Kirke. Udstillet på udstillingen: Kunsthåndværk 2000, Gug Kirke, Ålborg.
1999 Platkager, taburetter u. ben, ingen klejner.
Souvenirs til Kulturfabrikken i forbindelse med et støttearrangement.
Udstillet på udstillingen: Undskyld vi roder, men vi udvider, Kulturfabrikken, København.
1999 Det sønderjyske kaffebord uden kagekanon.
Souvenirs til det sønderjyske område, især Sønderborg og Dybbøl.
Udstillet på Biennalen for Kunsthåndværk og Design, Kunstmuseet Trapholt, Kolding.
Tildelt Biennaleprisen 1999
Foredrag: Designskolen Kolding, 2005, Kerteminde Håndarbejdsseminarium. 2002.
Århus Kunstakademi. 2002. Folkeuniversitetet, København. 2001
Repræsenteret: Kunstmuseet Trapholt, Kunstindustrimuseet, Hygum Museum
Inbox_Output 10.1,
(lydbox og lydbund) Transformation af lyd til form. I samarbejde med forskere indenfor det digitale område Kristoffer Jensen (Ålborg Universitet), Flemming Tvede Hansen (Det kongelige danske kunstakademi, design) og Ellen H. Siegel (MIT).
Udstillet på udstillingen IN_BOX, DesignerZoo, København
Lydboks med lydkort. 2D og 3D digitalprint. 2010. Boksen er printet i plast og afstøbt i ler.
Inbox-output 10.1 (lydbox), 2010, ca. 16x11x5 cm, stentøj
You got mail, (forside). Til minde om postkortet. Lydkort fra kort-hukommelsen, 2010, ca. 10x15 cm, papir
You got mail, (bagside). Til minde om postkortet. Lydkort fra kort-hukommelsen. 2010, ca. 10x15 cm, papir
3 - 4
<
>
Kultur-Commerce 2009
Udstillet på ”Fabrikken besøger Illums Bolighus”, Illums Bolighus. København. 2009. (Ikke til salg mere)
Souvenixs håndbevægelser transformeret direkte til form. Printet i 3 D plast og afstøbt i ler.
Objekterne er fysiske resultater af en undersøgelse af, hvorvidt man kan se forskel på en bevægelse udført af henholdsvis en kunsthåndværker og en billedkunstner.
1 - 3
<
>
Take-out nadver-box –special edition.
Jordfarver. 2004. Købt af Hygum Kunstmuseum, der tidligere var missionshus.
Ca.15x12 x3cm. Beton, metal, (indhold: keramik, glas, vin, svamp, kort, pen)
Ihuetui 2003 og 2005
Souvenir til Den Danske Folkekirke.
Udstillet på ”DANISH – framing the future”, Dansk DesignCenter og Felleshuset, Berlin, samt ”Derfor” Paustian, København.
En lettere udgave af Take-out nadver-box. Beregnet til salg i supermarkeder.
Når vi ikke kommer i kirken, må kirken komme til os.
Ihuetui (lukket). (gul) På den ene side og på den anden side. 2003.
Plast, keramik, glas, vin, postkort, trykfarve, tape. Ca. 14x17 cm
Ihuetui (åbent). (gult) Klar til brug
Ihuetui (sort): spis, drik, tør, send
Ihuetui (sort): spis, drik, tør, send
Ihuetui (sort): spis, drik, tør, send
Ihuetui (sort): spis, drik, tør, send
1 - 6
<
>
Skyggen af den gode smag, 2002
Udstillet i Kunstindustrimuseet nu Danmarks Designmuseum, Designstudiet. 11. oktober 2002 til 2.januar 2003
( Foto: Bent Ryberg og Souvenix)
Souvenix-souvenirs lægger op til studiet af den gode smag med smagsprøver på souvenirs, specielt fremstillet til Kunstindustrimuseet (nu Danmarks Designmuseum)
Der bydes på HOFBØLLEVASER, HVIDSØM I FAD, SVÆRDPRYDSPLATFORME, POSTKORT fra Kunstindustrimuseets fladsynssamling og andre souvenirs til minde om personer og objekter med tilknytning til museet.
1-7. Udstillingsbilleder. Designstudiet. Danmarks Designmuseum.
8. Bøllevaser (50 varianter): Hofbøllevasen. Gammelbøllevasen. Exbøllevasen. Skattebøllevasen.
Til minde om Thorvald Bindesbølls dekorative indsats i øl, sølv og keramik.
Transformationsteknik. Transformering fra øl-etiket til vase, fra 2 til 3 dimentioner.
Materiale: Lertøj
10. Tekstiller. (12 varianter)
Stofprøver til minde om dengang kunstindustrimuseerne organiserede samlingerne omkring materialer. Keramisk flapfuckerteknik. Lertøj.
11. Hvidsøm i fad. (2 varianter)
Til minde om en periode omkring århundredeskiftet, hvor man anså hedebosyning som udtryk for sublim materialeforståelse, og hvor studiet af og undervisningen i hedebosyning blev brugt til at højne den brede befolknings smag. Traditionel tekstilafstøbning. Lertøj
Også udstillet på Greve Museums Museumsdag, 2003.
12. Bag to basis. ( 3 varianter)
Indkøbspose til god smag. Papirsposer med krøllet hank, plakat- og stempelfarve.
13. Decoartcard. ( 21 varianter)
Til minde om museets samling. Transformationsstempelteknik. Transformeret fra 3 til 2 dimensioner. Skiltekarton, stempelfarve.
14. Snitmønstre. (12 varianter)
Til minde om materialets iboende natur. Tak til grotesken, arabesken, mauresken og hele den dekorative tradition i øvrigt. Skiveskæringsteknik. Lertøj.
15. Sværprydsplatform. Tsuba. (32 varianter)
Transfertsuba. Tryktsuba. Til minde om Hugo Halberstadt samlingen af japanske sværdprydelser fra muromachi til meiji. En samling, som han overdrog til Kunstindustrimuseet i 1940. Støbe-, silketryks-, udklips- og overføringsteknik. Stentøj.
Udstillingsbilleder
Udstillingsbilleder
Udstillingsbilleder
Udstillingsbilleder
Udstillingsbilleder
Udstillingsbilleder
Udstillingsbilleder
Bøllevaser
Tekstiller
Tekstiller
Hvidsøm i fad
Bag to basis
Decoartcard
Decoartcard
Decoartcard
Snitmønstre
Sværprydsplatform. Tsuba
Sværprydsplatform. Tsuba
Sværprydsplatform. Tsuba
1 - 19
<
>
Peters juletræ
Udstillet på Kunstindustrimuseet (nu Danmarks Designmuseum) 2002
Til minde om Kunstindustrimuseets første direktør Johan Krohn, der i 1870 skrev bogen Peters Juhl.
Juletræspynten er ting hentet fra illustrationerne i bogen og transformeret til 3 dimensioner:
Storken, svinet, platter m. motiver, svøbelsesbarn, pakker, klejner, kagemand, mandariner, rosiner (enkelt og dobbelt),
æbler og æbleskiver.
Materialer: træ, voks, keramik, trylledej, gummi.
Hele træet
Udsnit
Udsnit
Udsnit
Udsnit
1 - 5
<
>
Pap og Plat – måltidet sat til vægs. 2001
Vist på Kunstmuseet Trapholt 2001
Til udstillingen Pap og Plat – måltidet sat til vægs på Trapholt, museum for moderne billedkunst, kunsthåndværk, design og møbeldesign, har Souvenix fremstillet souvenirs fra kunstens, kunsthåndværkets og madkunstens verdener; verdener der strækker sig fra kunst til kunstig, plat til klat, smag til smagløs og fra koncept til konfus.
Disse Souvenix-souvenirs er i form af platter. Ordet platte er for mange af os billeddannende. Vi ser måske bedstemors stue eller køkken for os og vi forbinder tit platten med noget gammeldags, dårlig smag eller kitsch. Det er en skæbne platten til en vis grad deler med souveniren. Men platten er ikke død, behovet for platter ligger latent i os alle……
Platten forener brug og kunst. Den trækker kunsten ind i hverdagen og hverdagen ind i kunsten – platten er en tallerken, men den kan hænge på væggen som et billede. Anatomien er den samme: En billedflade omkranset af en ramme.
På udstillingen er der 3 typer platter:
Plat du jour. Dagens platte, nummererede og signerede platter, som man bruger det i kunstens verden. Her brugt til skitsering af udstillingens idé og indhold, af arbejdsprocessen, mens den dag for dag udfolder sig. Skitsen er en central del af kunsten og kunsthåndværket, hvad enten det drejer sig om indfald og konstruktion eller udkast og instruktion. Den er fortællende og den fastholder idé og association på en direkte og aflæselig måde. Den bliver et minde om en proces, der har fundet sted, eller et værk, der er blevet til. Skitsen er en souvenir.
Platterne sidder på rotundevæggen som slynget ud i den cylinderformede bygnings periferi. Tilsammen går det ustrukturerede, kaotiske mylder af platter på væggene i dialog med rummets arkitektur og hvis man fokuserer på den enkelte platte, rummer den sin egen fortælling.
Traphul Platten. Den profilerede fane præsenteres i ganske få nummererede og håndsignerede eksemplarer. Den er hullet igennem – en motivsøger; den er rammen, man selv kan fylde ud. Hænges den på væggen, indrammer den en plet bar væg, den sætter så at sige fokus på baggrunden og giver plads på indre billeder. Lægges den ned over genstande på et bord, indrammer den, hvad der måtte være, lige fra frugt til pletter.
Fast art to go –platten også kaldet Petit plat hor´s dæuvre, lille og let, lige til at tage med sig, hvis man trænger til en hurtig kunstsouvenir. Den er Souvenix-stemplet som garanti for ægthed.
Med platten som omdrejningspunkt undersøger Souvenix fra en perifer position således grænserne mellem billedkunst, kunsthåndværk , madkunst og souvenirdesign.
Udstillingsudsnit med ca. 300 forskellige platter i Rotunden
Udstillingsudsnit med ca. 300 forskellige platter i Rotunden
Udstillingsudsnit med ca. 300 forskellige platter i Rotunden
Udstillingsudsnit med ca. 300 forskellige platter i Rotunden
Udstillingsudsnit med ca. 300 forskellige platter i Rotunden
Platte. Med spejlæg. 23 cm . Rødler
Platte. Stødt m fartstribe. 23 cm. Rødler
Platte forside: Kunsten i hverdagen. 23 cm. Rødler
Platte bagside: En trap er når der er ko. 23 cm. Rødler
latte forside: Ou est la vache? 23 cm. Sortler
Platte bagside: Memo uden papologi. 23 cm. Sortler
Traphul. (beige). Ca. 45 cm. Porcelæn
Traphul. (sort). Ca. 45 cm. Porcelæn
Et udvalg af Fast art to go – platter. Ca. 8 cm. Rød- og sortler
Memo. Video (VHS-format)
Papkort. Platform a la carte. Forside. 10x15 cm , Pap, trykfarve
Papkort. Post art to go. Bagside. 10x15 cm. Pap, trykfarve
1 - 17
<
>
Folkeinvesteringsbevis
Til minde om foredraget Real æstetisk trans souvenir p.t. i Folkeuniversitetet. 2001.
Uden forsendelsesforsikringsgaranti.
Folkeinvesteringsbevis forside. 10x15 cm. keramik
Folkeinvesteringsbevis bagside. 10x15 cm. keramik
Signes skål 2000
Keramik. Souvenir i anledning af 100 året for Signe Hansens fødsel. Brugt til jubilæumsudskænkning af Signes Bjesk, Hirtshals Museum, 2000.
Signes skål. 2000, ca. 6x2 cm
Opdækning til to
Stabler af Signes skål
Stabler af Signes skål
1 - 4
<
>
Vandret i Hirtshals - et sildebordsprojekt,
Hirtshals Museum, 2000,
Souvenix blev søsat sidst i forrige årtusinde, foråret 1999, på ideen om at fremstille souvenirs, der sætter fokus på et bestemt steds egenart eller en særlig begivenhed, således at man kan få et originalt minde med hjem.
Souvenix Souvenirs er hovedsagelig brugsting, beregnet til at bruges dagligt, så erindringen om ferien rækker ind i dagligdagen. De er håndlavede, ikke to er ens, ligesom der ikke er to ens ferier. Ide og udformning er givet af stedets natur, geologi, historie, sprog, materialer, råvarer, mad, erhverv, farver m.v. og har i dette projekt udmøntet sig i opdækningen til et sildebord for strandliggere og fastboende. Det er vandret i Hirtshals.
Orienteringskort. Kun til syn. Ikke gældende salgspriser
Borddækning. Alle objekter
Enkeltopdækning: Lukket hermetik, en til hirtshalsen, spØLkum, ta´ting, slæbesild og smørrebrød
Snapsting – en til hirtshalsen.
En flad. Tredobbelt bjeskindtag til vandmænd og landkrabber, sej og sild. Pas på fordampningen. Hirtshals skål. Materiale: Lertøj
SpØLkum – lige til øllet.
Til Vendia, havskum, bølgebrus, skibsøl og andet sprøjt.
Til barkede fiskenæver og fuld skæg. Hirtshals skål. Materiale: Lertøj
Åben hermetik. Til og til minde om makrellen, silden, sardinen, matjesfiletten og kipperen.Opkaldt efter Hermetikken, der lå i trekanten mellem Peder Rimmensgade, Jyllandsgade og Margrethevej. Hermetikken er nu lukket. Materiale: Lertøj
Åben hermetik. Til og til minde om makrellen, silden, sardinen, matjesfiletten og kipperen.Opkaldt efter Hermetikken, der lå i trekanten mellem Peder Rimmensgade, Jyllandsgade og Margrethevej. Hermetikken er nu lukket. Materiale: Lertøj
Åben hermetik. Til og til minde om makrellen, silden, sardinen, matjesfiletten og kipperen.Opkaldt efter Hermetikken, der lå i trekanten mellem Peder Rimmensgade, Jyllandsgade og Margrethevej. Hermetikken er nu lukket. Materiale: Lertøj
Åben hermetik. Til og til minde om makrellen, silden, sardinen, matjesfiletten og kipperen.Opkaldt efter Hermetikken, der lå i trekanten mellem Peder Rimmensgade, Jyllandsgade og Margrethevej. Hermetikken er nu lukket. Materiale: Lertøj
Lukket hermetik -også opkaldt efter Hermetikken. Se under Åben hermetik. Til minde om torskerognen og fiskebollerne. Til lodret og lidt af hvert, der skal lægges låg på. Til minde om Hørmetikkerne, de nu nedlagte fiskemelsfabrikker, som lugter bedst lukkede. Materiale: Lertøj
Hyttefade 9850. Fade i tre størrelser til hytte og vrå, Fortløbende nummererede og stemplede. Indsnit til gyngesild. Afsnit til sild på langs og lange på tværs. Udsnit til sild i tønde
Materiale: Lertøj
Smørrebrød. Landingsplads til brød. Pas på tænderne
Materiale: Tysk sortler
Flynder. Platte i fisk. Ta´s ved halen.
Afstøbning af rødspætte strandet ved Kjul marts 2000.
Størrelse til minkfoder. Materiale : Lertøj
Røget slæbesild. Askeplads og skodaftag. Slæbespor af røget sild.
Materiale: Lertøj
Ta´ting. Bødegaffel; spisenål til gaffelbidder.
Materiale : gul og hvid plast
Ta´ting. Bødegaffel; spisenål til gaffelbidder.
Materiale : gul og hvid plast
Tangting. Buet fladtang fra Tannisbugten.
Ikke til våde varer. Til havsalt og peber.
Materiale: Tang fra Øststranden og Husmorstranden
Tuk-Tuk. Båd med tyngde og sejl. Kan bruges som servietholder.
Materiale: Beton, papirsservietter
Tuk-Tuk stage. Flyder som fyr og flamme.
Materiale: Beton, stearinlys
Tangkort.
Bedst til blæk og solskin.
Materiale: Tang fra Øststranden og Husmorstranden
21
22
Sandkort.
Sandart. Tegn på stranden.
Fra Nordjysk Spormindesamling
Materiale: Pap, sand fra Øststranden og Husmorstranden
Sandkort.
Sandart. Tegn på stranden.
Fra Nordjysk Spormindesamling
Materiale: Pap, sand fra Øststranden og Husmorstranden
Sandkort.
Sandart. Tegn på stranden.
Fra Nordjysk Spormindesamling
Materiale: Pap, sand fra Øststranden og Husmorstranden
10 - 25
<
>
Take-out nadver-box.
En souvenir til Gug Kirke. Udstillet på udstillingen Kunsthåndværk 2000, Gug Kirke, Ålborg
En souvenir til minde om Gug kirke og Jesus. Den tager udgangspunkt i kirkens måltid, nadveren – en kirkelig handling med en vis souvenirkvalitet – og den forholder sig til det moderne menneskes tro. De halvtomme kirker ses ikke som udtryk for manglende tro, men som udtryk for, at nutidens tro ikke passer til de faste rammer og stive ritualer. Det er en souvenir med et pragmatisk udgangspunkt: Hvis vi ikke kommer i kirken, så må kirken komme til os.
Gug kirke er en moderne grå betonkirke, med udsmykning af bl.a. Stig Brøgger. Kirkens materialer, beton og galvaniseret jern, går igen i den ydre boks og symboliserer soliditet og tyngde, ligesom kirken og religionen gør. Boksens indhold, vin, bæger, svamp og korsæske med oblat, er i klare farver, der korresponderer med Stig Brøggers malerier. Det hele er udformet, så der er mulighed for forskellige udformninger af ritualet og ceremonien.
Take-out nadver-boks. (grøn variation). Boks ca. 12x17 cm. Beton, metal, keramik, glas, vin, skumgummi
Bægre og nadveræsker. Farvevariationer svarende til Stig Brøggers malerier i Gug Kirke
Udstillingudsnit i Gug Kirke
3 - 3
<
>
Platkager, taburetter u. ben, ingen klejner.
Souvenir til Kulturfabrikken (nu Fabrikken for Kunst og Design) i forbindelse med et støttearrangement. Udstillet på udstillingen Undskyld vi roder, men vi udvider, Kulturfabrikken, København 1999
Kagebod. Ingen klejner
Salgsdisk
Platkager, lys og mørk m afstøbning af den platte side af en 20-kroner. Ca. 7x0,5 cm. Keramik
Mørke platkager. Stemplet med Souvenix for bevis på ægthed.
Taburetter u. ben. Ca. 25 cm. Spånplade
5 - 5
<
>
Det sønderjyske kaffebord uden kagekanon, 1999
Til minde om det sønderjyske kaffebord.
Udstillet på Biennalen for Kunsthåndværk og Design, Kunstmuseet Trapholt, 1999.
Biennaleprisen 1999.
Opdækning. Dannebrochsduch. Materialet er det samme som bruges til flag. Teksten markerer en grænse og kan læses fra to sider
Opdækning. Dannebrochsduch. Materialet er det samme som bruges til flag. Teksten markerer en grænse og kan læses fra to sider.
Kaffepind på flagdug. Keramik, bestikstørrelse. Flagdug, print
Kaffepind på flagdug. Keramik, bestikstørrelse. Flagdug, print
Kachske.kageske på flagdug. Keramik, bestikstørrelse. Flagdug, print
Goi raij. Keramik, kagetallerkenstørrelse.
Medaljer, kræmsnitter, ingenting, kagekort. Indfarvet gips, kagestørrelse. Papir. Postkortstørrelse
Kagebøsse. Del af en kagetreenighed. Keramik. Kagestørrelse
Kagebøsse. Del af en kagetreenighed. Keramik. Kagestørrelse
Kagestage. Del af en kagetreenighed. Keramik. Kagestørrelse.
Kagedåse. Del af en kagetreenighed. Keramik. Kagestørrelse.
Staj te goi raij. Ikke-holder-til-ingenting. En tredimentionel stregtegning til præsentation af goi raij.Metal. Ca. 10x10x30 cm
Faenfa. General du Plats flagfad. Det hvide korsformede fad, evt. tallerken, kommer fra korset i Dannebrog. Keramik. Ca. 20x30x1 cm
tommeltelle. Chr. D. II´s tallerken med tommelfingerfane og kagespejl. Formen henviser til det (imaginære) bord, som Chr. D. II sled en rende i under sit fangenskab på Sønderborg Slot. Keramik m. print. Ca. 20 cm
Døffelkop mæ gaff. kanonkuglekop. Koppen er halvkugleformet, grøn som Dybbøl Banke og gennemhullet. Hullerne er måske resultat af et bombardement. Keramik. Ca. 8x8 cm.
Kaffebords-Demo. Video VHS
Kaffebords-Demo skærmbillede.VHS
KageT-shirt. Bomuld.
Gazekort. Vi forestiller os, hvordan den tapre Lauritz sad oppe i skanse 2 under stormen på Dybbøl i 1864, rev forbindingen af panden og skrev til sin kære Signe: ”Mon æ naun sinn ægæn ska oplæu dit kaffeboe”. Postkortstørrelse. Med og uden frimærkestempel
Gazekort. Vi forestiller os, hvordan den tapre Lauritz sad oppe i skanse 2 under stormen på Dybbøl i 1864, rev forbindingen af panden og skrev til sin kære Signe: ”Mon æ naun sinn ægæn ska oplæu dit kaffeboe”. Postkortstørrelse. Med og uden frimærkestempel
20 - 20
<
>
Sundholms Bakker og FabrikkensHotSpotPlot. Et fællesprojekt på opfordring af Områdeløft Sundholmskvarteret for Fabrikken for Kunst og Designs kunstnere om at gøre området bag Fabrikken til en plads og forside for omkringliggende ejendomme. Aktive deltagere var foruden mig selv Al Masson, Simon Bodh Nielsen, Camilla Nørgård, Hans E Madsen, Christina Duelund, Karin Lorentzen og Lise Blomberg Andersen og er en blanding af enkelte kunstneres projekter og kollektive beslutninger.
To bakker, en med blå beplantning og en med rød beplantning, hvorfra man kan vinke til hinanden. Området giver plads til kunstneriske tiltag, faste som fx skulptur, eller midlertidige som performance. I samarbejde med Områdeløft Sundholmskvarteret v. Ida Flarup og havearkitekt Niels Lützen. Pladsen blev indviet 24.5 2014 med performance af Molly Haslund og Venner.
Dieter Meyer
Et kunstnerisk samarbejde mellem maler Martin Bech og billedkunstner Showbim alias Jobim Jochimsen, fra perioden 1990 – 92, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA.
Samarbejdet resulterede i adskillige udstillinger og 4 videos, herunder ”The Cook, the Cut and the Ecstasy” og ”How was your Thanks Giving”. Formentlig er videoerne gået tabt. Kun få dokumentationsbilleder er fundet.
Dieter Meyers programerklæring
Book-Art by Dieter Meyer, Hewlett Gallery, Carnegie Mellon University, 1991
Book-Art by Dieter Meyer, Hewlett Gallery, Carnegie Mellon University, 1991
Book-Art by Dieter Meyer, Hewlett Gallery, Carnegie Mellon University, 1991
The Cook, the Cut and the Ecstasy. Om det barokke. Video stills
The Cook, the Cut and the Ecstasy. Om det barokke. Video stills
The Cook, the Cut and the Ecstasy. Om det barokke. Video stills
How was your Thanks Giving? Interview af tilfældigt forbipasserende
i regnvejr 22.november 1990. Video stills.
How was your Thanks Giving? Interview af tilfældigt forbipasserende
i regnvejr 22.november 1990. Video stills.
How was your Thanks Giving? Interview af tilfældigt forbipasserende
i regnvejr 22.november 1990. Video stills.
Book-art by Dieter Meyer, Hall of College of Fine Art. 1991
Book-art by Dieter Meyer, Hall of College of Fine Art. 1991
baroque-no by Dieter Meyer. Hewlett Gallery, Carnegie Mellon University
baroque-no by Dieter Meyer. Hewlett Gallery, Carnegie Mellon University
baroque-no by Dieter Meyer. Hewlett Gallery, Carnegie Mellon University
Analog net working by Dieter Meyer in collaboration with Bianca Maria Barmen, Martin A Andersen and the Feldman Gallery, NYC
Analog net working by Dieter Meyer in collaboration with Bianca Maria Barmen, Martin A Andersen and the Feldman Gallery, NYC
Analog net working by Dieter Meyer in collaboration with Bianca Maria Barmen, Martin A Andersen and the Feldman Gallery, NYC
Analog net working by Dieter Meyer in collaboration with Bianca Maria Barmen, Martin A Andersen and the Feldman Gallery, NYC
19 - 19
<
>
Reflux – an Art Telecommunication Event, a Learning environment for decentralized interchange.
June 1991 – Feb. 1992, Carnegie Mellon University, 1992.
Idea and Project Leader Arthur Matuck.
Team Copenhagen Leader: A.M. Showbim Jobim Jochimsen.
Vist på Biennale of Sao Paulo, 1992.
Clothes Fax . Studio for Creative Inquiry. Participants: the Reflux Team CMU and The Royal Danish Academy, Copenhagen.
Clothes Fax . Studio for Creative Inquiry. Participants: the Reflux Team CMU and The Royal Danish Academy, Copenhagen.
Clothes Fax . Studio for Creative Inquiry. Participants: the Reflux Team CMU and The Royal Danish Academy, Copenhagen.
Clothes Fax . Studio for Creative Inquiry. Participants: the Reflux Team CMU and The Royal Danish Academy, Copenhagen.
Clothes Fax . Studio for Creative Inquiry. Participants: the Reflux Team CMU and The Royal Danish Academy, Copenhagen.
Visual world wide interchange by Showbim (A.M. Jobim Jochimsen)
Visual world wide interchange by Showbim (A.M. Jobim Jochimsen)
Visual world wide interchange by Showbim (A.M. Jobim Jochimsen)
Visual world wide interchange by Showbim (A.M. Jobim Jochimsen)
Visual world wide interchange by Showbim (A.M. Jobim Jochimsen)
Visual world wide interchange by Showbim (A.M. Jobim Jochimsen)
Some Notes on the Reflux Project, Interface, Vol 3 issue 2 Oct 1991, Ohio State University, by Wayne Draznin
12 - 12
<
>
A Contextallation
En lille container i en stor container. Inventar: bord og stole fra fiskeriministeriet, hvidmalede træbyggeklodser, snor, klemmer m skitser mm. Udstillet på Container 96.
Art Across Oceans. En udstilling på Langelinie, København, 1996,
I samarbejde med billedhugger Elle Klarskov Jørgensen.
Kontor for æstetisk forskning. Indblik
Kontor for æstetisk forskning. Passage
Kontor for æstetisk forskning. Opslag
3 - 3
<
>
"Speed",
udstilling i Rådskælderen, Charlottenborg, 1988
I samarbejde med billedhugger Bianca Maria Barmen
Bord m. 96 pyramider i plast m. indstøbte rosenknopper.
90 bægre med kold kaffe og 90 stk papir med teksten: Det er lidt tris,t når det er koldt.
4 indrammede fotos af pind med svamp piedestal i metal uden tekst.
1 - 6
<
>
A.M. JOBIM SHOWBIM JOCHIMSEN©2015